Otago Peninsula, Portobello - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frank Leermakers - WaarBenJij.nu Otago Peninsula, Portobello - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frank Leermakers - WaarBenJij.nu

Otago Peninsula, Portobello

Door: Wilfra Leermakers

Blijf op de hoogte en volg Frank

03 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Vrijdag 02-03-2018
Vandaag staat de Elm Wildlife tours op het programma. Op advies van Jan, onze gastvrouw, wandelen we naar Portobello om wat sandwiches te scoren, dit i.v.m. onze wildlife tours, je komt nl.
pas rond 21.30uur terug. Alles is tegen 21.00uur gesloten, dus is er geen gelegenheid om nog te eten.
Bij het Pinguin Cafe drinken we thee en cappuccino, terwijl onze verse sandwiches worden bereid.
We worden om 15.30uur bij onze accomodatie opgehaald. Inmiddels hebben we al geleerd, dat ze hier ook gebruik maken van een “ brabants kwartiereke”!
Onze chauffeuse “rammelt” (schokbrekers stuk?) met haar bus over voor mijn gevoel nauwelijks begaanbare wegen! “Schromelijk overdreven” zal Frank zeggen.
De gids vertelt honderduit over wat we onderweg zoal zien aan vogels, zwarte zwanen etc. Ook passeren we een zeehondje aan de rand van de weg en de oceaan, the Pacific. Onze groep bestaat uit een 20 mannen, cq. vrouwen, waarvan de heflft aziaten, die we leren kennen als uitermate luidruchtige met zichzelf ingenomen personalia. Continu praten ze door tijdens de uitleg van de gids, tot grote ergernis van hem. Hij maakt ze dat dan ook zeer duidelijk op enig moment.

De excursie bestaat uit twee delen. Eerst gaan we naar Taiaroa
Head waar het Royal Albatros Center is gevestigd. Ze richten zich hier op behoud van de kolonie albatrossen. Er zijn er zo’n 30 en ze planten zich maar langzaam voort. We zien een paar exemplaren die met lichte wind moeite hebben op te stijgen boven de klif waar de nesten zich bevinden met hun jong. Je kunt ze wel van heel dichtbij zien.

Het tweede deel is een 40min. rijden naar het zuidelijk deel van het schiereiland richting Cape Saunders, waar we op het strand
(Papanui Beach) zeedieren gaan bekijken. Het zijn 2 flinke afdalingen. De groep splitst zich (Aziatisch en niet-Aziatisch). Wij krijgen Donna als gids mee. Ze is gescheiden van een Nederlandse man en haar zoon studeert in A’dam. We zien eerst de zeehondjes en zeeleeuwen, in grote getalen. Ze spatteren, spelen en luieren op de rotsen.
Na de klim naar boven weer afdalen naar een ander strand waar
geelogige pinguins terugkeren uit zee. Ook zij zijn bedreigd en met weinigen. We zien een paar exemplaren en ook nog wat spelende zeeleeuwen. De zeeleeuwenkolonie is circa 200, waarvan 2/3 mannetjes. De vrouwtjes hebben het stevig te verduren.
Na de tweede klim naar boven racen we het eiland weer af (dit om boven te zijn voordat het donker is) en keren tegen 21.30uur
moe maar voldaan terug bij Yellow House B&B.

Een enerverende excursie, waarbij je oog in oog staat met dieren die vooral op het zuidelijk halfrond voorkomen.

Groetjes Wilhelmien en Frank

• 03 Maart 2018 - 23:51

Henk:

Leuk, indrukwekkend en vooral vermoeiend lijkt mij. Maar ik neem aan wel de moeite waard ? behalve dan die luidruchtige zelfingenomen Aziaten??
    Op naar de Clay Cliffs en Mount Cook!!!

Groeten
    Henk en Wilma