Van Tairua naar Rotorua - Reisverslag uit Tairua, Nieuw Zeeland van Frank Leermakers - WaarBenJij.nu Van Tairua naar Rotorua - Reisverslag uit Tairua, Nieuw Zeeland van Frank Leermakers - WaarBenJij.nu

Van Tairua naar Rotorua

Door: Wilfra

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Tairua

Zondag 4 februari 2018
Gisteren aangekomen in Tairua bij Chris en Jane. Chris komt uit het toerisme en Jane is werkzaam geweest a/d universiteit van Auckland. Ze is daar docente politicologie geweest.
Samen zijn ze het B&B Harbour View gestart.
Frank heeft een mooi tochtje uitgestippeld en wat voor een! Op aanraden van Chris rijden we naar Coroglen alwaar we de weg 25 verlaten om via een wit gravel weggetje vol kronkels naar Tapu te komen. Voor Frank is dit een autoritje om van te smullen en voor mij is het afzien! Vlak voor Tapu bezoeken we The Rapaura Watergardens waar we een mooie rondwandeling maken langs diverse vijvers en waterpartijen. Daarna rijden we door naar Tapu en via de kustweg 25 naar Coromandel Town. Tijdens onze rit zien we diverse stukken “wash out” langs de weg. Best griezelig als je je bedenkt dat het water daar de weg gewoon wegschuurt. We gaan op zoek naar de Driving Creek Railway, het treintje.
Barry Brickell heeft hier een 3 km lange, bochtige en slingerende nauwe spoorweg gemaakt door zijn 22ha heuvelachtig bos! Pas in 1990 is het opengesteld voor het publiek. Bij het eindpunt hebben we een prachtig uitzicht op de oceaan en de Hauraki Gulf. Tijdens ons ritje krijgen we een mooie kijk op de kauri tree en de silvern ferns. De silvern ferns zijn varens die dusdanig zijn uitgegroeid dat ze wel op palmbomen lijken. De kauri tree uit Nieuw Zeeland wordt vaak genoemd in combinatie met de sequoia uit Amerika. Beide bomen hebben een uitermate lange levensduur.
Na ons “treinreisje” zetten we ons uitstapje voort via de 25 naar Whitianga richting Tairua naar de Hot Water Beach. Dit is een deel strand waar bij eb stoom uit het zand opstijgt! Je kunt er d.m.v. zanddammetjes een warmwaterbad graven. Hoe dieper je graaft hoe heter het water wordt, zodat je er niet eens in kunt staan laat staan liggen. Dus iedereen graaft zo een beetje zijn/haar eigen bad. Ik probeer een foto bij te plaatsen! Een zeer bijzonder, merkwaardig fenomeen. We hebben er uiteraard ook even aan deelgenomen want het is er stervens druk. Hierna zijn we doorgereden naar “huis”, klinkt goed he! En hebben ons klaargemaakt om heerlijk uit eten te gaan bij Manaia wat Chris voor ons heeft gereserveerd. Frank eet een heerlijke lambsrack en ik ga voor de Nieuw Zeelandse mosselen. Wel even wat anders dan de Hollandse. De schelp is groen/ zwart en 2x de grootte dan een mossel bij ons! Heerlijk waren ze!
Morgen hebben we weer een reisdag voor de boeg. Op naar Rotorua.
Groetjes Wilfra

• 05 Februari 2018 - 09:16

José:

mooi verhaal! zo ken ik jullie weer!
    het gaat duidelijk al beter!
    wij reizen zo meteen af voor een "rondje hezelaar", ook de moeite waard!
    groetjes, (tante ) josé

• 05 Februari 2018 - 09:44

Jose De Goede:

Wilhelmien en Frank wat leuk om jullie reisverslagen te lezen. geniet van de reis en alle mooie plaatsen waar jullie komen en natuurlijk van het eten daar. Groetjes Jose

• 05 Februari 2018 - 19:44

Karien:

Heel leuk om te lezen en jullie te volgen, ik zie het witte gravel weggetje helemaal voor me met jullie samen in de auto

• 06 Februari 2018 - 17:53

Peter En Marja:

Alle verslagen maar eens gelezen na onze (heel korte in vergelijking met jullie ) vakantie. Je maken het goed zo te lezen . geniet er nog van!

• 06 Februari 2018 - 21:28

Ria Hendriks:

Wat een spannende rit hebben jullie gemaakt zeg heel bijzonder!!! Knap gereden Frank en wat betreft het afzien top van jou Willemien blijf genieten hartelijke groetjes

• 27 Februari 2018 - 14:24

Andere Frank:

Ik lees achterstevoren door het hele verhaal. Mooie ervaringen. Snap alleen niet waarom je bij deze dames je shirt aanhoudt.

Geniet er maar van.

• 28 Maart 2018 - 10:30

Rob Huijgen:

In 1980 heb ik daar ook zo'n kuil gegraven, alleen waren er toen maar heel weinig mensen. Sohee wat is dat druk geworden zeg...